1395/11/24      # 1880 

استقبال از قطعات قاچاق و کم کیفیت کاهش یافته است 

وجود قطعات قاچاق در بازار خودرو که در اکثر موارد از کیفیت مطلوب و مناسبی نیز برخوردار نیستند، از جمله معضلاتی است که فارغ از مسائلی که گاهی در خط تولید خودروها ایجاد می شود، مصرف کنندگان را نیز در زمینه دریافت خدمات پس از فروش در نمایندگی ها با مشکل مواجه می کند. به غیر از این، قطعات تقلبی به دلیل پایین بودن قیمت آنها باعث جذب مشتری می شوند. در حالی که دلیل پایین بودن این قیمت چیزی جز بی کیفیت بودن این قطعات نیست که اتفاقا این موضوع در موارد زیادی می تواند باعث به خطر افتادن جان مصرف کننده نیز شود. بر این اساس با در نظر گرفتن تدابیر جدی برای کنترل زنجیره تامین قطعات و ارزیابی کیفیت آنها در صنعت خودرو، بخش قابل توجهی از مشکلات را کاهش داد. در این رابطه عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در گفت و گو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به افزایش نظارت و بازرسی از واحدهای تولید قطعات در داخل، درباره روش های استعلام اصالت قطعات موجود در بازار توضیح داد. 

به عنوان دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو یکی از معضلات قدیمی و همیشگی مصرف کنندگان وجود قطعات تقلبی، قاچاق و کم کیفیت در حوزه خدمات پس از فروش خودرو می باشد. آیا اراده ای برای ریشه کن کردن یا به حداقل ممکن رساندن این معضل وجود دارد؟

قطعاً این اراده وجود دارد و اقدامات فراوانی هم در این زمینه صورت پذیرفته است. افزایش نظارت و بازرسی های سر زده از کارگاههای تولید قطعات توسط مراجع ذی ربط و اتحادیه های مربوط، راه اندازی سامانه های پیامکی تأیید اصالت کالا توسط شرکت های خدمات پس از فروش خودرو، نصب بارکد مخصوص و هولوگرام از جمله اقداماتی است که برای شناسایی قطعات اصلی از قطعات غیراصلی و متفرقه به کار گرفته شده است. البته فراموش نکنیم که قاچاقچیان و تولید کنندگان اجناس تقلبی هم برای مقابله با این راهکارها تلاش می کنند. فراموش نکنیم طرحهای بزرگی همچون «شبنم» و «ایران کد» با راهکارهایی که این افراد به کار بستند،‌ با شکست مواجه شدند. اینجانب این معضل را یک «معضل ملی» می دانم و اعتقاد دارم صرفاً با یک «همت ملی» قادر به کنترل آن خواهیم بود به این معنی که علاوه بر تلاشهای بی وقفه دولت، آحاد ملت نیز باید این قبیل کالاها را تحریم کنند.

آیا آمار دقیقی از حجم قاچاق لوازم یدکی خودرو وجود دارد؟

البته، براساس آمار رسمی گمرک حجم قاچاق در این حوزه بالغ بر 1/1 میلیارد دلار در سال 1394 بوده است. این رقم حاکی از آن است که بیش از یک سوم مصرف سالانه کشور از محل قاچاق تأمین می شود. سعی سازندگان قطعات خودرو و شرکت های خدمات پس از فروش خودرو بر این است که بتوانند با به کارگیری انواع و اقسام راه حل ها سهم بازار خود را گسترش بدهند.

آیا می توان چنین استنباط کرد بسیاری از تصادفات که خسارات جانی و مالی را به همراه دارد به علت استفاده از لوازم و قطعات یدکی تقلبی، قاچاق و کم کیفیت است؟

آمار دقیقی در این خصوص در دست ما نیست. اما طبیعی است که عناصر سود جو و فرصت طلب برای جان و مال مردم ارزشی قائل نباشند. بهترین راه مبارزه با قاچاقچیان و عرضه کنندگان بی شناسنامه پدیده شوم قاچاق و اقلام و قطعات یدکی تقلبی و غیر اصلی عدم استقبال مردم از اقلام متفرقه است. خرید این اقلام به استقبال خطر رفتن است و به هموطنان عزیز توصیه می کنم اقلام و لوازم یدکی خودرو را از منابع اصلی تهیه نموده و از اصالت آن اطمینان حاصل کنند.

آیا دولت چاره ای برای مبارزه با تهیه و تأمین و توزیع این قبیل کالاها اندیشیده است؟

خوشبختانه در پسابرجام برخی از تحریمهای خودرویی شکسته شده و بسیاری از شرکت ها نیازهای خود را از منابع اصلی تأمین می کنند به موازات این گشایشها، وزارت «صمت» با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاههای اجرایی عضو آن، پیشنهادی مبنی بر شناسایی و رهگیری کالاها را به هیأت محترم وزیران ارایه کرده که این پیشنهاد با همت اعضای محترم این هیأت تحت عنوان «آیین نامه اجرایی شناسه های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در شهریور ماه سال جاری، به تصویب ایشان رسیده است و به تبع آن «کارگروه تخصصی شناسه کالا و کد رهگیری به قطعات مصرفی و یدکی وسایل نقلیه» با حضور سازمانهای نظارتی و نهادهای ذی ربط و با هدف مدیریت کاهش قاچاق کالا و ساماندهی زنجیره تأمین در دو حوزه تولید و عرضه تشکیل شده است. اهتمام اصلی در فرایند شناسه کالا و کد رهگیری قابلیت شناسایی کالا و رهگیری آن در طول زنجیره تولید تا مصرف می باشد.

اولویت این سامانه با قطعات مربوط به ایمنی خودرو، قاچاق پذیر، پرمصرف و دارای ارزش بالا می باشد. جلسات مربوط به این کارگروه تخصصی با حضور نمایندگاه محترم گمرک جمهوری اسلامی، سازمان ملی استاندارد ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سازمانهای نظارتی نهادها، اداره های ذی ربط،‌اتحادیه ها و انجمن های تخصصی به ریاست آقای مهندس قناتی مدیر کل محترم دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه «صمت» به صورت هفتگی برگزار می شود و ان شاءالله این سامانه ظرف چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

با بهره گیری از این سامانه و رفع ایرادات و نقصانی های طرحهای «شبنم» و «ایران کد» امید می رود که قاچاق لوازم و قطعات یدکی خودرو تا سطح قابل توجهی کاهش یافته و تحول بزرگی در عرصه مبارزه با تهیه و توزیع قطعات تقلبی به وجود آورده و مشتریان بتوانند با خاطری آسوده قطعات اصلی را تهیه کنند.

 
  ::  تماس با ما   :: 
Copyright 2010, asscc.ir, All right reserved انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو